Saturday, 6 April 2013

Kenapa Perlu Pelan Yang Komprehensif?..Kisah TITANIC

Salam Pembaca sekalian,

Masa memula saya join buat insurance, saya tak nampak kepentingan pelan yang komprehensif, i.e yang cover semua area utama risiko kehidupan manusia dari segi KEWANGAN iaitu :

1. Kematian / Lumpuh
2. Sakit Kritikal
3. Kemalangan (Mati atau Lumpuh atau kecacatan anggota)
4. Medical card (Untuk membiayai kos rawatan)
5. Simpanan (untuk kegunaan di hari tua)

Tapi setelah saya berada dalam industri insurance nie, dan saya dah jumpa ramai orang dan client selain dah handle beberapa case tuntutan insurance, baru saya nampak dan faham, kenapa kita perlu perlindungan insurance yang komprehensif.
Seterus, saya teringat cerita TITANIC (kalau anda pernah menonton cerita ini)....and rata2 bila saya tanya prospect atau kenalan saya mengenai cerita ini...pernyataan ini selalu disebut " You jump, I jump..."....tergelak jugak saya dengar. Tapi apa yang saya nak highlight adalah cerita disebalik karamnya sebuah kapal buatan manusia yang canggih (pada zamannya) yang dikatakan tidak akan karam. Tapi, Allah Maha berkuasa.

Ok, ceritanya begini...saya ringkas kan. (kalau nak baca details, boleh tengok kat sini http://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic

Pelayaran dari Southampton ke New York, pada 10 April 1912, dengan muatan 2,223 (anak kapal dan penumpang)...Bahagian penumpang ada 3 class berbeza, 1st, 2nd and 3rd Class. Dalam pelayaran tersebut, kapal ini karam disebabkan terlanggar ketulan ais gergasi (ice berg) dan suhu air pada masa itu −2 °C. Apa yang saya nak tekankan kat sini adalah....kapal sebesar Titanic cuma ada 20 life boat sahaja. Tak cukup walau pun untuk separuh dari bilangan penumpang dan anak kapal yang berada dalam kapal tersebut. Pun begitu, kapal tersebut menyediakan life jacket untuk orang2 yang lain.

Ok, kita lihat statistic di sini...

 
Yang terselamat adalah penumpang yang dapat menaiki life boat semasa kapal Titanic tu tenggelam. So, apa kaitannya dengan insurance yang komprehensif nie?..Peratusan mangsa di bahagian 1st class paling sedikit, mungkin disebabkan mereka bayar tiket mahal, so, dapat keutamaan untuk naik life boat.
Jadi, pada pandangan saya, insurance komprehensif ini samalah seperti life boat dan manakala yang tidak komprehensif ini adalah seperti life jacket.
Komprehensif : Cover semua area risiko kewangan sekiranya client ditimpa musibah, mana kala yang tidak komprehensif hanya cover sebahagian risiko kewangan sahaja sekiranya ditimpa musibah.
Sebagai contoh, mungkin ramai dikalangan kita ada insurance kemalangan (PA)sahaja...bukan saya cakap insurance kemalangan tersebut tak bagus, cuma tak cukup bagus disebabkan, hanya cover kemalangan, sekiranya kita memerlukan sumber kewangan untuk cover bill rawatan kita disebabkan penyakit, adakah insurance policy yang kita ada (adakah policy kemalangan tersebut boleh cover kos rawatan kita?). Ini salah satu contoh mudah.
Samalah juga casenya tadi, mengenai life boat and life jacket. Bila tenggelamnya kapal Titanic tu, rata2 orang ada life jacket, dan yang berpeluang naik life boat, peluang untuk selamat lebih tinggi berbanding dengan penumpang yang hanya ada life jacket, sebab keadaan masa tu, air -2°C. Yang pakai life jacket hanya boleh tahan kurang dari 15 minit dan mereka terkorban disebabkan oleh hypothermia. Petikan dari sumber wikipedia..."The majority of deaths were caused by hypothermia in the 28 °F (−2 °C) water.."
Jadi, ada life jacket, tapi terkorban disebab situasi pada masa itu memerlukan life boat untuk penumpang mempunyai peluang untuk diselamatkan.
  Petikan gambar dari filem Titanic. Suasana semasa kapal mula karam selepas berlanggar dengan ketulan ais gergasi.

Akhir kata tak kisah dari insurance company mana sekali pun, yang penting anda perlu tahu 2 perkara..


1. Kenapa plan insurance yang komprehensif tu penting.


2. Bagaimana plan komprehensif boleh bantu kita disaat kita memerlukan perlindungan insurance.


Jadi kesimpulannya, kepada sesiapa yang masih belum ada plan yang komprehensif, cari maklumat mengenai plan yang saya sebutkan tadi. Kepada yang dah ada insurance, tapi tak pasti sama ada insurance mereka adalah komprehensif atau tidak, review balik policy anda dan hubungi agent anda segera.

Sekiranya anda ingin mendapatkan khidmat nasihat kami secara percuma, anda boleh contact saya 017-825 3167 (Muhammad Abdul Gapor) atau email : kesedaranbertakaful@gmail.com

Tanggungjawab kami untuk menyampaikan maklumat dan bantu apa yang boleh kami bantu, tanggungjawab anda pula adalah ambil tahu dan bertindak. Dan pada saya amat malang sekali, kalau kita tidak mahu ambil tahu langsung, walau pun mungkin kita belum mampu untuk bertindak. Selebihnya, kita bertawakal kepada Allah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment