Sepanjang saya menceburkan diri
dalam bidang Insurans / Takaful, ini merupakan perkara yang selalu
ditanya oleh prospect atau client. Macam mana nak claim?..Berapa lama
boleh dapat claim?..Cepat ke lambat?...senang ke susah?...dan sebagainya
yang berkaitan dengan claim.
Kami di PruBSN Takaful begitu komited mengenai claim.
Berikut antara cara-cara membuat claim untuk rujukan anda.
1- Claim Online (Bil dan Elaun)
Perkhidmatan Hospital Alliance Services (HAS) iaitu claim online terus dari hospital ke PruBSN, anda tidak perlu membayar bil terlebih dahulu, akan hanya berkuatkuasa pada bulan ke 4
bermula dari tarikh polisi (tarikh pada medical card). Ini bermakna,
client perlu membayar dahulu bil dan caj perubatan sekiranya dimasukkan
wad pada 3 bulan pertama daripada tarikh polisi, tidak kira sama ada
masuk hospital panel atau tidak. Kemudian, semua laporan perubatan, bil
dan resit asal pembayaran perlu diserahkan kepada PruBSN untuk bayaran
semula (reimbursement).
Namun, sekiranya client dimasukkan
ke hospital Panel PruBSN disebabkan kemalangan parah, HAS boleh
digunakan terus tanpa menunggu 3 bulan. Diingatkan, hanya kemalangan sahaja.
Sekiranya claim menggunakan
perkhidmatan online (HAS), anda hanya perlu membawa Medical Card PruBSN
ke hospital panel, dan tunjukkan medical card anda kepada kakitangan
hospital bahagian kemasukkan pesakit akan mereka menguruskan
selanjutnya. Sekiranya terdapat sebarang masalah, anda perlu menelefon
agent anda dengan segera. Sebagai langkah bijak, anda dinasihatkan untuk
memaklumkan kepada agent yang anda dimasukkan ke hospital. Ini bagi
membolehkan agent anda sentiasa dalam keadaan bersedia sekiranya berlaku
sebarang masalah ketika masuk atau keluar hospital.
Untuk memudahkan anda memahami cara untuk masuk wad menggunakan Medical Card PruBSN Takaful...
2- Reimbursement Claim (Bayar dulu, Claim kemudian)
Sekiranya anda masuk ke hospital
yang bukan Panel PruBSN, anda juga boleh menuntut bayaran bil hospital,
akan tetapi, semua bil tersebut perlulah diselesaikan terlebih dahulu,
dan barulah anda tuntut ke PruBSN.
Sila maklumkan kepada agent anda,
bagi membolehkan agent anda menyediakan borang laporan perubatan untuk
diisi oleh Doktor yang merawat bagi tujuan tuntutan bil perubatan.
3- Claim Elaun Hospital / Elaun ICU & Elaun Bedah tanpa claim bil (Bil claim dari syarikat majikan atau insurans lain)
Sekiranya majikan anda menyediakan
perlindungan perubatan untuk anda, anda boleh menuntut semua elaun yang
layak (Elaun Hospital, Elaun ICU, Elaun Bedah, Elaun MC disebabkan
kemalangan) kecuali bil rawatan.
Caranya mudah sahaja, pihak PruBSN
hanya perlukan laporan perubatan daripada Doktor yang merawat anda dan
salinan bil perubatan bagi tujuan pengesahan bilangan hari dan jam anda
ditahan di wad. Salinan ini penting kerana sekiranya anda ditahan diwad
selama 2 hari dan 6 jam atau lebih, anda layak untuk mendapat elaun
hospital berdasarkan 3 hari.
Borang laporan perubatan boleh didapati daripada agent anda atau di mana-mana cawangan Prudential seluruh negara.
4- Claim Accident (Medical/ MC)
Sekiranya berlaku kemalangan kecil
dan anda hanya mendapatkan rawatan diklinik, bil caj rawatan boleh
dituntut daripada PruBSN. Dokumen yang diperlukan adalah bil dan resit
asal serta sedikit laporan daripada Doktor yang merawat mengatakan
bahawa caj perubatan tersebut adalah disebabkan kemalangan. PruBSN akan
membayar semula tuntutan tertakluk kepada ko-takaful 10%.
5- Claim Kematian Biasa (Natural Death)
Untuk tuntuan kematian, sekiranya
bukan disebabkan oleh kemalangan, pemegang polisi yang meninggal dunia
tidak semestinya memerlukan bedah siasat. Ini kerana, laporan Doktor
yang lengkap boleh digunakan sebagai rujukan berkenaan sebab kematian
dan perkara-perkara yang berkaitan.
Sekiranya kematian berlaku, waris
hendaklah memaklumkan kepada agent atau PruBSN mengenai perkara yang
berlaku. Seterusnya, agent akan menguruskan dari segi penyediaan dokumen
dan sebagainya.
Oleh itu, adalah amat penting bagi
setiap pemegang polisi, anda dinasihatkan memberitahu adik-beradik atau
saudara-mara dan kawan-kawan bahawa anda mempunyai perlindungan takaful
dari Prudential BSN Takaful, dan sekiranya berlaku kematian, mereka
boleh memaklumkan sama ada kepada agent atau PruBSN.
6- Claim Kematian Kemalangan (Accidental Death)
Sama keadaannya seperti di atas.
Namun, bagi kes kemalangan, biasanya pihak polis akan mengarahkan pihak
hospital membuat bedah siasat bagi memastikan kemalangan yang berlaku
bukan disebab pemegang polisi berada dalam pengaruh alkohol atau ada
unsur-unsur jenayah dan sebagainya.
7- Tempoh Tuntutan
Tempoh tuntutan bergantung kepada
jenis tuntutan dan dokumen yang diperlukan untuk membuat tuntutan.
Berdasarkan pengalaman saya, sekiranya semua dokumen tuntutan telah
lengkap, biasanya dalam masa 3 atau 4 minggu akan dapat cek daripada
syarikat. Namun begitu, ia bergantung kepada kes-kes tertentu. Sebagai
contoh, tuntutan elaun hospital biasanya lebih cepat daripada tuntutan
disebabkan kematian, atau pampasan sakit kritikal.
Anda boleh hubungi agent anda untuk mengetahui status tuntutan yang telah dihantar.
Disclaimer : "Saya adalah seorang agent di bawah Agensi Al-Isra' Associates Sdn Bhd yang mewakili Prudential BSN Takaful Berhad. Maklumat di dalam blog ini hanya sebagai penerangan ringkas dan berdasarkan pendapat peribadi saya. Ia bukanlah maklumat terma dan syarat lengkap sijil takaful. Anda dinasihatkan untuk berjumpa terus dengan wakil kami untuk mendapatkan penerangan yang lebih terperinci"
-
Assalamualaikum dan salam sejahtera
Terima Kasih Atas Lawatan Anda -
Teruskan Membaca
Semoga Bermanfaat -
Teruskan Membaca
Semoga Bermanfaat -
Teruskan Membaca
Semoga Bermanfaat -
Medical Card
Takaful Health 2 -
WE UNDERSTAND
WE CARE -
PruBSN Series
Senarai Manfaat PruBSN Series -
RECOMENT for you
Terbaik buat anda sekeluarga -
Ingat 5 perkara
Sebelum 5 Perkara
No comments:
Post a Comment